Naturmedicin og sundhedsdrik fra Det Fjerne Østen
 
 !  Demensforebyggelse og behandlingsudsigter (eks.vis alzheimers)


Forsker-sensation:
B-vitamin kan nedsætte risikoen for at få den frygtede demens-sygdom alzheimer.
Kilde: ÅS/13.sep.2010 (motion og velvære)

(læs til højre i boksen, hvorfor stofferne i Kombucha måske kan have en positiv virkning på demens)

En simpel og billig vitaminpille hver dag. Mere behøver du måske ikke at sluge for at beskytte dig mod den frygtede demens-sygdom alzheimer, som rammer stadig flere danskere.
Samtidig med at der verden over bruges milliarder på at finde effektiv forebyggende medicin mod demens, har forskere fra Oxford Universitet i England sensationelt opdaget, at vi bare ved at indtage almindelige B-vitaminer hver dag kan udsætte de negative forandringer i hjernen.

30 procent mindre risiko
I gennemsnit kan B-vitaminer nedsætte risikoen for, at hjernen »skrumper«, med hele 30 procent - i sammenligning med en kontrol­gruppe, der fik uvirksomme piller.
»Det er vores håb, at denne simp­le og sikre behandling kan forsin­ke udviklingen af alzheimer hos mange mennesker, som lider af milde problemer med hukommel­sen,« siger professor og hjernefor­sker David Smith, leder af Oxford­forsøget

Forsøgsdeltagerne var alle sammen ældre personer med begyndende hukommelsesbesvær. I to år spiste de hver dag piller med forhøjede doser af tre vigtige B-vitaminer: B12, B6 og B9 (folinsyre). Mens deltagerne i en kontrolgruppe fik et såkaldt placebo-middel (noget uvirksomt, red.).

Efter to år blev forsøgspersonernes hjerner scannet. Hjernerne hos de personer, der spiste vitaminer var "skrumpet" mindst - med 0,76 procent. Mens forsøgspersonerne, der fik de uvirksomme piller, fik målt deres "hjernesvind" til 1,08 procent i gennemsnit. En forskel svarende til 31 procent.

Forsigtig optimisme
I det engelske studie har forskerne især interesseret sig for stoffet homocystein, der dannes naturligt i kroppen.
Her har tidligere undersøgelser vist, at høje koncentrationer er forbundet med nedsat hukommelse og alzheimer. Men B-vitamin har i andre forsøg netop vist sig at kunne nedbryde homocysteinet.

Trods det positive forskningsresultat er forsøgets leder forsigtig:
,»Jeg vil endnu ikke anbefale de personer, der bekymrer sig for hukommelsen, at de nu straks farer ud og køber B-vitaminer uden først at tage kontakt med deres læge, siger han til den britiske avis The Independent.
Danmarks førende alzheimer-forsker, Gunhild Waldemar, professor på Københavns Universitet og leder af Hukommelsesklinikken på Rigshospitalet, stiller sig overvejende positiv over for det nye for forskningsresultat:

»Det er da en optimistisk nyhed. Og interessant. Men det kalder på flere undersøgelser. Vi ved ikke endnu, om B-vitamin også hjælper på de sygdoms-symptomer, som patienter med alzheimer har, men det er der noget, der tyder på med de her resultater,« siger professoren; men understreger samtidig, at der ikke er nogen grund til, at vi nu går amok i vitaminerne.

»De her resultater er mest inte­ressante for ældre mennesken-som har høj risiko for at få alzheimer. De kan måske forebygge sygdom­men ved at spise B-vitamin. Yngre mennesker kan nøjes med at glæde sig over, at der sker så meget forsk­ning på området, så vi måske in­den så længe findør ud af, hvordan vi kan forebygge og kurere syg­dommen,« siger hun.

Også alzheimerforeningen glæder sig over de nye forskningsresultater.

Så kan vi hjælpe de ramte
»Det her viser, at vi kan gøre noget, hvis vi sætter ind på et tidligt tidspunkt,« siger direktør Nis Peter Nissen. Han mener, den nye forskning med al ønskelig tydelighed viser, hvor vigtigt det er, at demente får stillet den rette diagnose så hurtigt som muligt. »Hvis de her resultater holder, kan vi hjælpe mennesker med en dødelig sygdom.Vi kan ikke helbrede dem, men vi har mulighed for at hjælpe dem. Den store ulykke i Danmark er, at det kun er en tredjedel af de omkring 80000 med en demenssygdom, der har fået stillet en diagnose,« siger Nis Peter Nissen.

Aldrings- og demensforsker Henning Kirk fmderdet nye forskningsresultat interessant, men mener ikke, alle ældre med lidt huskebesvær skal bruge penge på B-vitaminer: »B-vitaminerne har mest relevans for de ældre, der er ramt af forskellige kroniske sygdomme, som også påvirker hukommelsen. Det kan være personer, som har fået en hjerte-kar-sygdom og måske haft små blodpropper. Det kan også være ældre, som ikke får nok at spise, eller ældre, som har drukket en del alkohol. Fysisk og psykisk . svækkelse har det med at følges ad. Her kan et vitamintilskud måske være en god ide. Men jeg tror ikke, almindelige raske ældre, som spiser rimeligt sundt og alsidigt, behøver at tage B-vitaminer«

 !   Virksomme stoffer i Kombucha

Ca. 0,5 % alkohol
Kuldioxid,
B1, B2, B3, B6 og *) B12 vitaminer
C-vitamin
R-vitamin
Organiske syrer, som er vigtige for det menneskelige stofskifte:
Eddikesyre,
Glukonsyre,
Glukuronsyre,
L-mælkesyre (+),
Oksalsyre,
Folinsyre (B9)
*) Nedbryder homosystein, som kan føre til alzheimer.

Læs her om Kombucha-forskning

Demens/Alzheimers

 !   Fakta

 

B12-Vitamin:

Betydning for: fedt- og kulhydratomsætning, nervesystem, nedbrydning af homosytstein. (findes i mælkeprodukter, æg, kød fisk o.a.)

B6-Vitamin:

Betydning for: Signalstoffer i nervesystemet, proteinomsætning o.a. (findes i fuldkorn, grøntsager, fisk og kød)

Folinsyre (B9):

Betydning for: proteinomsætning, cellevækst, nervesystemets udvikling o.a.
(findes i fuldkorn, grøntsager, frugt og mælk)

 

©2002 e.fahlberg e-mail: f@hlberg
Alt om Kombucha